HOW TO DANK IMAGES. Idil Galip: Algorithmic cultures and the visual reordering of memes (27.10.2023)
Abstract
Our access to digital culture is now almost entirely ordered by algorithmic recommendation systems. We can infer that in this age of algorithmic culture, memes have become “algorithmic runo”: images, sounds, texts, ideas that connect multiple reference points which seep out of algorithmic scrolls. Often meme creators make and circulate memes with the Algorithm and online visibility in mind. How does this algorithmic ordering of culture change the way that meme creators create memes? What does the Algomeme look like?
Im Kontext des Forschungsnetzwerks Dank Images:
Krisenszenarien – von #covid19 bis #capitol – befeuern die Bildproduktion und lassen Memes zu politischen Akteur*innen werden. Der Begriff dank [dæŋk] markiert dabei einen Extremwert im Diskurs und verbindet Qualitäten zwischen Coolness, Weirdness sowie Spezialwissen entgrenzter Bedeutungsräume der Memekultur. Das Symposium/Worklab ‘dank images’ sucht entlang des durchdringenden Gefühls eines Living in the End Times (Zizek) nach neuen Formen der visuellen Begegnung und kulturellen Aushandlung und untersucht trending and hidden Hashtags in einer kollektiven Field Study auf ihr (kunst)pädagogisches Potential.
Info
Idil Galip is a lecturer in New Media and Digital Culture at the University of Amsterdam. She received her PhD in Sociology from the University of Edinburgh, and holds an MSc in Political Sociology from the London School of Economics. Her research focuses on memes, algorithmic recommendation systems and the conditions of cultural production and consumption on digital platforms.
Credits
Initiiert von: Jan Grünwald (Mozarteum Salzburg/Innsbruck), Konstanze Schütze (Pädagogische Hochschule Karlsruhe), Christina Vollmert (Universität zu Köln)
Postproduktion: Rubina Ünzelmann-Balotsch
Website: Jana Wodicka
Produziert von: MBR – Medienbildungsraum mit Juniorprofessur Kunst Medien Bildung (Universität zu Köln, Kunst & Kunsttheorie), Professur Ästhetische Bildung und Kunstvermittlung (Pädagogische Hochschule Karlsruhe) und Professur Fachdidaktik für Bildnerische Erziehung (Mozarteum Innsbruck)
Unterstützt durch: Wissenschaftliche Sozietät Kunst, Medien und Bildung e.V. und Gesellschaft für Interdisziplinäre Bildwissenschaft e.V. (GIB)
© 2025 https://kunst.uni-koeln.de/dankimages
Department Kunst und Musik, Kunst & Kunsttheorie, Dr. Christina Vollmert und Prof. Dr. Torsten Meyer