Intimacy with a Stranger: Art, Education and the (Possible) Politics of Love
Indem er die Geschichte und Philosophie der Bildung durch die Brille von Liebesliedern liest, fragt Juuso Tervo, inwiefern sich die Politik der Kunstpädagogik als ein Akt der Liebe verstehen lässt. Er plädiert für ein Verständnis von Liebe und Bildung jenseits der gängigen Narrative von Vollendung und Vollständigkeit und abseits jeglicher Determinierung. Ausgehend von Autoren wie Giorgio Agamben, Alain Badiou und Lauren Berlant diskutiert er, wie Liebe dazu beitragen könnte, die Politik der Kunstpädagogik radikal offen zu halten. Der Text basiert auf einem Vortrag an der Universität zu Köln vom 1. Juni 2016.
Volltext als PDFJuuso Tervo works as a university lecturer and the director of University-Wide Art Studies at Aalto University School of Arts, Design and Architecture, Finland. His research and writing combine historical, philosophical, and political inquiries in art and education, drawing from fields such as literary theory, poetics, theology, philosophy of education, and philosophy of history. He received his PhD in Arts Administration, Education and Policy from The Ohio State University in 2014, and in 2015 he was granted the Elliot Eisner Doctoral Research Award in Art Education for his doctoral dissertation “Corrosive Subjectifications: Theorizing Radical Politics of Art Education in the intersection of Jacques Rancière and Giorgio Agamben” by the National Art Education Association (NAEA). In 2018, he was the recipient of NAEA’s Manuel Barkan Memorial Award for his article “Always the New: Paradigms and the Inherent Futurity of Art Education Historiography” published in Studies in Art Education in 2017. Currently, his two main areas of research are art education historiography and transdisciplinary arts-based education, both in theory and practice.